Přejdi na obsah

BD Consult, s.r.o., Ing. Zdeněk Burda, daňové poradenství, kurzy daní

Menu
  • Novinky
  • Žaloby na finanční orgány
  • Turné daňový řád
  • Kurzy účetnictví a daní MONET-CON
  • O našich firmách
  • Kontaktní údaje
Menu

Žaloba proti nečinnosti správního orgánu

II. Žaloba proti  nečinnosti správního orgánu

V praxi se setkáváme se situací, kdy máme pocit, že finanční orgány naše daňové řízení neúměrně protahují, že mohlo být již dávno skončeno.

Příklad č. 1

Firma NNN, a.s.  podala odvolání proti doměření daně z příjmů právnických osob. Odvolací orgán již rok odvolání nevyřídil, přestože ho má dle metodického pokynu vyřídit do šesti měsíců. Na dotaz  odpověděli  pracovníci finančního orgánu, že vše se děje podle zákona a že nemají žádné zákonné lhůty, do kdy odvolací řízení uzavřít.  I metodický pokyn je však závazný, proto je možno po odložené podnětu na nečinnost podat „nečinnostní“ žalobu.

II.1 Co se můžeme žalobou domáhat

Žalobou se můžeme domáhat,  aby   soud  uložil  správnímu   orgánu  povinnost  vydat rozhodnutí  ve věci  samé nebo  osvědčení.

Zde je však již první problém zákona. Pokud se bude protahovat  postup pro odstranění pochybností, odvolání, rozhodnutí o registraci apod., tedy situace, kdy příslušné řízení končí vydáním nějakého rozhodnutí či osvědčení, je žaloba   možná.

II.2 Opravné prostředky před podáním žaloby

Žalobu  můžeme podat pouze v případě, že jsme  bezvýsledně  vyčerpali prostředky, které procesní předpis  platný  pro  řízení  u  správního  orgánu  stanoví k jeho ochraně  proti  nečinnosti  správního   orgánu. Procesním předpisem v případě řízení před finančními orgány je daňový řád. Ten obsahuje  konkrétní opravný prostředek, který se se přímo vztahuje pouze k nečinnosti správce daně – §38 DŘ. Je tedy před žalobou nutno napřed využít tohoto  prostředku.

Žaloba též není přípustná v případě, že zvláštní zákon s nečinností správního orgánu spojuje  fikci, že bylo vydáno rozhodnutí o určitém obsahu nebo jiný právní důsledek.

Příklad č. 2

Na základě daňového přiznání k dani z příjmu fyzických osob byla vyměřena daň automaticky posledním dnem lhůty pro podání daňového přiznání tedy 1.dubnem. Tento den se  považuje za den vyměření daně a za den doručení rozhodnutí o vyměření daně, přestože se žádný platební výměr nevystavuje ani nedoručuje a uplatňuje se právní fikce vydání a doručení rozhodnutí. Nemůžeme tedy finanční úřad v tomto případě žalovat za nečinnost.

II.3 Koho a kde žalovat

Žalovaným je správní orgán, který podle žalobního tvrzení má povinnost vydat rozhodnutí nebo osvědčení, tedy většinou finanční úřad nebo Odvolací finanční ředitelství. Místně příslušnými jsou krajské soudy v jehož obvodu je sídlo žalovaného orgánu.

II.4 Lhůta pro podání žaloby

SŘS stanovuje dvě možné lhůty:

1) Pro rozhodnutí správního orgánu je stanovena zákonem konkrétní lhůta, kterou správní orgán nedodržel

Žalobu lze  podat nejpozději do jednoho roku ode dne kdy ve  věci, v  níž se  žalobce domáhá  ochrany, marně proběhla lhůta stanovená zvláštním zákonem pro  vydání rozhodnutí nebo osvědčení.

Příklad 

V § 107 DŘ má správce daně do 15 dnů od jejich uplatnění rozhodnout o nároku  na náhradu nákladů řízení  a dalších 15 dnů má tyto finannčí prostředky poukázat.  Pokud by tedy správce daně nereagoval na naši žádost o přiznání nároku na náklady řízení, mohli bychom se domáhat žalobou, aby bylo v této věci rozhodnuto.

Je ale  zřejmé, že díky velice malému počtu  lhůt stanovených finančním orgánům přímo zákonem, bude  pravděpodobně hlavní nápor žalob na nečinnost finančních orgánů spíše podle následujícího bodu:

2) Pro rozhodnutí správního orgánu není stanovena zákonem konkrétní lhůta

SŘS pak umožňuje podat žalobu do jednoho roku  ode dne,  kdy byl žalobcem vůči správnímu  orgánu  nebo  správním  orgánem  proti  žalobci  učiněn poslední úkon.

Zde se již setkáme s daleko širším okruhem možných žalobních důvodů. Kromě  žalob na nečinnost při vyřizování odvolání či uzavírání postupů k odstranění pochybností  je možno zmínit i další řádné i mimořádné opravné prostředky (stížnost,  obnova řízení,  přezkoumání daňových rozhodnutí). Též přicházejí v úvahu případy, kdy by finanční úřad otálel s vydáním osvědčení o registraci.

Možné jsou i žaloby  v případech protahování vyřízení žádostí o prominutí daně, žádostí o posečkání daně a povolení splátek,  apod.

 II.5 Výsledek soudu – rozsudek

Soud rozhoduje na  základě skutkového stavu zjištěného ke

dni svého rozhodnutí.

Je-li  návrh  důvodný,  soud  uloží  rozsudkem správnímu

orgánu povinnost vydat rozhodnutí nebo  osvědčení a stanoví k tomu přiměřenou lhůtu, ne však delší, než kterou určuje zvláštní zákon. Vzhledem k tomu, že jak jsme již uvedli, DŘ příliš zákonných lhůt neobsahuje, bude ve většině případů záležet plně na soudu, jak dlouhou lhůtu finančnímu orgánu nařídí.

Soud zamítne žalobu, není-li důvodná.

Pravděpodobně bude často docházet k situacím, kdy samo podání žaloby bude mít urychlující účinek, ještě než dojde k rozhodnutí soudu a finanční orgán konečně vydá rozhodnutí nebo osvědčení, které jsme požadovali. S tím počítá § 62 SŘS. Dokud soud nerozhodl, může žalovaný finanční orgán vydat rozhodnutí, opatření či provést jiný úkon, kterým žalujícího uspokojí. Musí tento záměr oznámit soudu, předseda senátu stanoví lhůtu, do kdy tak finanční orgán musí učinit a oznámí nám to. Pokud bude finanční orgán ve stanovené lhůtě skutečně konat, soud se nás zeptá, zda jsme byli uspokojeni. Pokud ano, řízení zastaví. Důležité je vědět, že v těchto případech budeme mít jako uspokojená žalující strana nárok na úhradu nákladu řízení, i když nedošlo k rozsudku.

Nejnovější příspěvky

  • Turné daňový řád jaro 2022 15/02/2022
  • Turné daňový řád I a II online – další opakování úspěšného školení v březnu 2021 15/02/2021
  • Kurz „Daňové a účetní aktuality 2020/21“ 04/01/2021
  • Opakování přednášek Turné daňový řád I. a II. 04/01/2021
  • Tradiční kurz „Daňové a účetní aktuality MONET-CON“ 16/11/2020
  • Turné daňový řád – další změny v důsledku koronavirových opatření 16/11/2020
  • Turné daňový řád 2020 – podzim 2020 – změny v důsledku koronavirových opatření 16/10/2020
  • Turné daňový řád podzim 2020 04/09/2020

Nejnovější komentáře

    Archivy

    © 2022 BD Consult, s.r.o., Ing. Zdeněk Burda, daňové poradenství, kurzy daní | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme